0
nitrollers-200px

Elektromos rollerekről általánosan

Az elektromos rollerek előnyei és veszélyei

Az elektromos rollerek vagy e-rollerek egyre népszerűbbek az utóbbi időben, mint alternatív közlekedési eszközök a városokban – vagy akár azokon kívül is. Az elektromos hajtás miatt tekinthetjük őket környezetbarát közlekedési eszközöknek, ráadásul az üzemeltetési költségeik is alacsonyak.

Az egyik legnagyobb előnye az elektromos rollereknek, hogy nem károsítják a környezetet. Pontosabban az elektromos hajtás miatt nem termelnek üvegházhatású gázokat, nincs lokális CO2 kibocsátásuk – tehát nem szennyezik a levegőt a használatuk során. Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy az előállításuk, főleg az akkumulátoraik – ez elektromos autókéhoz hasonlóan – egy nagyon erőforrás-igényes folyamat, amely fenntarthatóságáról megoszlanak a vélemények.  Ahogy az elektromos autók esetében is, összességében itt is kijelenthetjük, hogy az életciklusuk során megspórolt, azaz ki nem bocsátott üvegházhatású gázok bőven kompenzálják az előállításuk során keletkezett CO2 lábnomyot, egy belsőégésű megoldással összehasonlítva: pl egy benzines robogó. Az e-rollerekkel történő közlekedéssel tehát csökkenthetjük a légszennyezést és a zajt is a városainkban.

Az elektromos rollerek kényelmesek is, mert nem kell kézzel sem pedig lábbal hajtani őket, csak felpattanunk rájuk és megnyomjuk a gombot vagy meghúzzuk a kart és mehetünk is. Az elektromos hajtásnak köszönhetően a bennük rejlő erő szinte azonnal rendelkezésre áll,  ami jelentősen csökkenti a fáradtságot és növeli az utazás élményét. Általában gyorsabban tudunk közlekedni velük mint hagyományos társaikkal, kis helyet foglalnak, nem kerül pénzbe a parkolásuk és átszállni sem szükség mint a tömegközlekedésben. Típustól és felszereltésgtől függően megkülönböztethetünk városi sétarollereket, melyek jellemzően 10-30km/h közötti sebességre képesek, és vannak olyan nagy teljesítményű túra rollerek illetve verseny rollerek is amiknek akár a 120km/h sem jelent gondot.
Az üzemeltetési költségeik alacsonyak, mert az elektromos hajtás alacsony üzemanyagköltséggel jár és a kevés alkatrész kevesebb meghibásodásra ad lehetőséget. De természetesen ezek sem teljsen költségmentesek.

G30
electric-scooters-g90c4923df_1920
lime bv

De miközben az elektromos rollerek előnyeiről hallunk, fontos tisztában lenni a veszélyeikkel is. Az elektromos rollerek gyorsabbak, mint a hagyományos rollerek, ami növeli a balesetek kockázatát. A velük történő közlekedés növeli az útkereszteződésekben és a járdákon történő balesetek előfordulási esélyeit. Ennek egyik oka, hogy jelenleg kevés országban van egyértelműen szabályozva, hogy miként és hol lehet vagy kellene velük közlekedni, továbbá az sem segít, hogy a városi bérelhető közösségi rollereket olyanok is használják, akik egyáltalán nincsenek tisztában a KRESZ-el. De talán még az is kevés lenne, hiszen a KRESZ sem tartalmaz erre vonatkozó szabályokat.

Egy másik, ebből a közlekedési formából adodó veszély abból ered, hogy a roller utasa állva utazik, magasan van a súlypontja és nagyobb a tehetetlensége. Nagyobb sebességnél a viszonylag kis kerekek könnyebben kibillenthetik az embert az egyensúlyából, sőt könnyebben el is akadhatnak. 

Az elektromos rollerek üzemeltetése is magában hordozhat bizonyos veszélyeket. Az  akkumulátoraik szintén veszélyesek lehetnek és kockázatot jelenthetnek a túlmelegedés, a túltöltés és a túlterhelés miatt. Az akkumulátorok károsodhatnak is a hosszú távú használat és nagy terhelés mellett, ami csökkentheti az akkumulátor élettartamát.

Az használatukkal járó másik veszély, hogy a felhasználók általában nem értenek az elektromos hajtáshoz és az akkumulátorokhoz kapcsolódó technikai részletekhez, ami növelheti a balesetek kockázatát.Az elektromos rollerek használóinak rendszeresen ellenőrizniük kell az elektromos rendszer állapotát és javítani vagy javíttatni a felmerülő hibákat. Ilyen lehet például egy megszakadt elektromos vezeték, egy púposodó akkumulátor vagy nem világító lámpák. Figyelni kell továbbá a fékek állapotára, kilazuló csavarokra, a gumik állapotára és még sorolhatnánk.

Az elektromos rollerekkel történő közlekedés tilos bizonyos területeken, például az autópályákon. Szabályozás hiányában nehéz jól megfogalmazni, hogy hol lehet és hol nem lehet velük közlekedni, de ha figyelembe vesszük a fentebb részletezett tudnivalókat, akkor könnyen az alábbi konklúzióra juthatunk:

Kisebb teljesítményű roller esetében úgy tekintsünk rá mintha egy kerékpárral közlekednénk és eszerint tartsuk be a KRESZ-t. Nagyobb teljesítményű roller esetében pedig segédmotoros kerékpárként (robogó) tekinthetünk rá, az azokra vonatkozó közlekedési szabályokkal együtt. Hogy hol húzódik a határ a kettő közt, azt majd egy következő bejegyzésben próbáljuk megfejteni. Jelen cikk születésekor – a tévében és az interneten terjedő ellentmondásos hírekkel szemben – Magyarországon nincs törvényileg szabályozva az elektromos rollerekkel való közlekedés. A KRESZ jelenleg nem ismeri az e-roller fogalmát. Az, hogy kis Pista azt nyilatkozta, meg facebookon láttam egy posztot, hogy valakit megbüntettek, vagy hogy a tévében úgy értelmezték, … nem jelentenek semmit. Amint bármilyen erre vonatkozó változás megjelenik a Magyar Közlönyben, frissíteni fogjuk a bejegyzésünket. Mi az eddig szerzett tapasztalataink alapján 25 km/h sebességig a bringasáv használatát javasoljuk, efelett pedig az autós sávokat. Ez egy nagyon durva egyszerűsítése a dolgoknak és csakis a mi szubjektív meglátásunk. A szintén szubjektív és a teljesség igénye nélkül készült e-rolleres biztonsági Top10-es listánkat itt találod.

Összefoglalva, az elektromos rollerek előnyei és veszélyei egyaránt léteznek. Ha megfelelően használjuk őket, akkor örömöt és kényelmet hozhatnak az életünkbe, időt spórolhatnak és hozzájárulhatnak egy fenntarthatóbb közlekedés elterjedéséhez. Viszont ha rosszul használjuk, akkor baleset és akár életveszélyesek is lehetek. Fontos, hogy tisztában legyünk az aktuális szabályozással, betartsuk az alapvető közlekedési szabályokat meg a rollerek használati útmutatóját és rendszeresen ellenőrizzük az elektromos rendszer állapotát.